Dagens fiske!

Hallå!

Var ute med Matte och fiskade på mälaren idag igen. Hur det gick?

En gädda upp i båten, men inte vilken gädda som helst... Tar det hela lite bakifrån, bygger upp spänningen...

Strax efter kl. elva glider vi in i en vik där djupet låg på ca två och en halv - tre meter an kastlängd ut från vasskanten, där det brantade ner fint till åtta - nio meter väldigt fort. Vattentempen ligger på 6,3 grader ch vi ser betesfisk hoppa i ytan...
Jag slänger på min svart/röda tuggade Curley Sue och lägger ett kast längsmed branten. Låter betet sjunka en sådär tio sekunder innan jag drar igång min invevning med två snabba svep och vevar fyra snabba vevtag med Powerveven. Stannar sedan upp och vevar sakta, saaaaaakta in betet några meter. Knycker till, stannar, och känner en knappt märkbar stöt mot betet. Sveper snabbt med spöt, rycker tre gånger, stannar, blinkar två gånger, håller precis på att spänna högerarmen för nästa svep när gäddan verkligen nästan sliter spöt ur näven på mig! Mothugget kom direkt från ryggmärgen och gäddan svarar med först bara stumhet, tunga gung, men sedan kraftiga, långsamma knyckar. Jag får in den några meter men känner hur den vänder sidan till och blir tung. Sedan börjar rusningen bort från båten, först sakta men sedan snabbare och snabbare. När den lugnat ner sig lite sätter jag tummen på spolen och lyfter sakta spöt med vänsterhanden på klingan. Jag känner att den är stor, och påpekar detta för Matte med darrig röst. Han frågar vart min kamera är, så att han ska kunna filma, men svaret från min sida var att den låg visst i fickan på tröjan jag hade under flytvästen, jackan och den tunnare jackan... Så det fick inte bli någon film.
Gäddan simmar nu rakt mot båten och simmar ner och parkerar på botten under båten. Jag pressar den uppåt, och änner hur mitt Ripper böjer sig ända ned i handtaget, och gäddan kommer sakta och motvilligt uppåt. I det grumliga vattnetfår vi inte syn på gäddan, utan precis när lekandet på tafsen kommer ovanför ytan, får vi enbart se en enorm stjärtfena som paddlar sig nedåt med en enorm virvel i ytan till ljuden av min rulle som matar ut lina. Gäddan parkerar på botten igen...
Någon minut senare tröttnar gäddan och jag känner att krafterna börjar ta slut. Jag pumpar återigen upp den mot ytan och den här gången kommer den ända upp. Matte får fram ett nervöst litet gädjerop, och mina skakiga ben blir ännu skakigare. Det här var den största gädda jag någonsin sett i verkligheten.
Den tar några slöa simtag med stjärtfenan och börar simma runt båten, men nu är den trött. Matte undrar om han ska landa, men får ett nästan mordiskt nej från mig - jag landar alla mina fiskar själv!
Sagt och gjort, kommer gäddan mot båten och jag tar tag i tafsen och letar med min högerhand fram ett grepp under gäddans gällock. Ut ur det enorma gapet syns enbart en liten bit av den orangea tailen på Curley Suen, gäddan har tagit betet ordentligt. Jag får ett bra grepp, släpper ned spöt jag höll i med vänsterhanden i båten och tar istället den handen som stöd under gäddans buk. Den här är feeeet!
Med min Hookout krokar Matte loss krokarna och får ut betet ur munnen. Vi får ned den i den fuktiga IKEA-kassen, och plockar fram min 25kilos Super Samson... Vad väger den tro?

Mattes gissning blev tolv och ett halvt medan jag gissade på att den vägde in på tretton å två. PB hur som helst, men nu, sanningens ögonblick... Vågen visar... Våra gissningar visar sig vara ganska bra, men med ett stooort leende på läpparna och med en min på Matte som inte är av denna värld, konstaterar vi att gäddan, med vågsäcken avdragen, väger tretton komma sju kilo! YEEEEEEEEES!

OM DET ÄNDÅ VORE SANT....

 

Nej, så gick det inte alls till... Om man ska vara helt korrekt blev det faktiskt bara fem små snipor under dagen som tog på westins jätte, hellhound, skinny wolf och en sjutums pig. Någon fjortonkilosgädda blev det verkligen inte... Den är tagen ur min lilla fantasi. :)

-
Det där var väl dagens största...

Hihi, kände bara för att skriva lite denna lördagkväll... :)

Ha det fint!

Pontus


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0