Mälarfiske.

Hallå!

Vaknade halv sex imorse och gick upp och satte på kaffe... Fiske stod på schemat.
Vid åttatiden ungefär var båten i och jag och Matte körde iväg. Såhär såg det ut då:
-

Kommer fram till en lävik och solen har precis gått upp. Börjar med att spinna lite, men det ger ingenting. Trollar lite och Matte tar två snipor på sin jätte.. Men det händer inget mer, så vi åker vidare.


Vid tiotiden kommer vi till en härlig brant där vi lyckades pilla upp några fina i våras. Vi släpper ut två jättar bakom båten på ca sex - sju meters djup. Plötsligt känner jag en lätt lätt stöt på mitt handhållna spö, men den fastnar inte. För mitt spö bakåt, så att betet stanar upp, drar till lite och känner en till stöt. Tänker att nu jävlar ska jag vara med, och sekunden senare när stöten kommer sitter mothugget som smäck och jag känner att det är en större fisk. Fighten:

Matte lyckades få för handen för linsen där.. Sånt händer. Kvalitén på filmen blev inte heller kanon när den kom upp på youtube, men vafan . . . funkar.
Lite jobbigt när den skulle hålla på så där vid båten också, när linan och tafsen snurrade runt huvudet och trassnade... Skar snabbt av linan när den väl var uppe.

Bilder:

-
Här ser den mindre ut . . . men man ser kondisen! 96 cm lång.

-
Finfint. När den huggit så drev vi in i vassen.. Vi trollade allstå inte ända där inne. ;)


-

Ryggen - den ser nog lite större ut än vad den var.

 

-
Älskar bilden, hatar att skärpan var åt helvete.. Men man ser vad det föreställer.
Juste, lovade ju vikten med... Personligen tycker jag den ser ut att vara närmare tio på vissa bilder, men den nådde bara till 7,7 kg. Längden var ju trots allt bara 96 cm..

Jaa, har releasefilm också, men orkar inte ladda upp.. Kanske händer senare någon gång.

Vi trollar vidare och jag har en till, precis lika försiktig stöt på samma plats tio min senare, efter att vi fått brumma genom vassen med motorn.. Nästa gång ska vi försöka undvika det. Men den fisken missade jag och den högg inte heller igen.

Matte tog en snipa på ett hett bete av Birkan:
-

Kul bete! Ser faktiskt riktigt skadat ut..

Vi fortsätter fisket till tretiden, men får bara någon till och jag tappar en som antagligen var lite finare.. Högg stenhårt i en brant på Jätten, helt stumt några sekunder, gungar lite och släpper. Vi tar den nästa helg! Det lutar åt att vi kanske åker ut då med, och antagligen sätter punkt för året.

Mitt fiskeår har varit bättre än fiskeåret 08.. Då tog jag bara en gädda äver fem och den låg på 8,2. I år har jag fiskar på 6.6, 6.5, 5.6, 5.5, 8.4 och 7.7. Plus en handfull tappade madamer, varav mist en var över tio.. Ja, en liten förbättring från 2008 i alla fall.

Tack för denna gång!

Pontus och Matte, Team Hajmat


Kommentarer
Postat av: patrik anderses

Ser ut att gå bra för er grabbar! Fina fiskar! :D

2009-12-07 @ 23:36:13
URL: http://www.fisketeamfalun.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0