Hälsingland; här kommer vi!

Hallå.

Urk vad denna blogg är tråkig. Ett inlägg nån gång ibland och inget färskt.. Aja, imorgon drar jag och Matte norrut för lite fiske i en för oss helt ny sjö. Den är lagom liten och djup på sina ställen, och nästan inget fisketryck där. Men jag vet att det kommit upp åtmindstonde ett par finingar där, så det ska bli intressant att prova.. Det blir hårdkör i ruskvädret Torsdag - Söndag. Så jäävlar om vi inte tar nån fin iallafall. :)

Tänkte jag kunde lägga upp lite gamla fiskefilmerhär. Så att nån ser dom, har nästan inga visningar.. 8-)

Nu har ni att titta på.. Finns mer på min Youtube.. Och kommer mer efter helgen, förhoppningsvis! ;D

Skitfiske! / Pontus

PB:na.

Hallååå..

Så att det inte ska bli bloggtorka här så kan jag ju slänga upp en bild på våra PB:n. Kommer nog slänga upp lite gamla, och nya bilder lite då och då även om vi inte har fiskat. Så inte bloggen "torkar"...

Mattes PB - 4,9 kg - Mälaren - Buster

Jacobs PB - 8 kg - Dalälven - Birkan Venom

Mitt PB - 8,4 kg - Insjö i Hälsingland - Cisco Kid Topper

Aah..

Mors!

Någorlunda.....

...nöjd med designen nu. Får duga tillsvidare iallafall. Nu är det bara fisket kvar!!

Men kan ju berätta lite om helgens fiske så vi inviger bloggen!

Vi kom ut till Mattes stuga vid lunchtid på fredagen. Mattes grymma mormor började med käk medans vi gick ner och började förbereda båten och så. Såg att det var en gädda som slog i vassen, liten men än dock en gädda, och slängde dit det som råkade sitta på spöt. Vevade min Screamer några vevtag så bladen började snurra och skapa en plog i ytan innan det kom en till plog från vassen och attackerade. Den missade jag, men Team Hajmat hade iallafall kommit igång!

När båten var klar sprang vi till en brygga som ligger en liten liten bit bredvid och tog nåt kast, maten började bli klar. Första kastet med Screamern resulterade i ett stenhårt hugg och jag började pumpa in en liten 2:a. En bit från bryggan gör den en helt sinnessjuk rusning för sin storlek rakt in i vassen verkligen, med inte allt för lös slirbroms. Satte tummen på spolen och drog ut den, plus en halv vass-djungel. Landade den och kunde snart släppa tillbaks min första landade fisk på Screamern.

Vi åt och stack sedan ut. Ankrade utanför det första givna stället, "BPP" som vi döpt det till; Big Pike Place. En djupvass med en liten å som går ut. Brukar gå å ta nån finare där...

Släpper i ankaret och börjar fiska. Plötsligt får jag syn på en gädda på kanske 6-8 kg som står precis bredvid båten. Våra beten befann sig dock 15 meter därifrån så har ingen aning om vad den gjorde där. Innan Matte han se nåt försvann den med en fin virvel. Den ville inte hugga senare heller...

Efter ett tag och en missad snipa åkte vi vidare.

För att kortfattat beskriva den dagen kom det bara upp 2 snipor.. Den ena på Mattes kära Wolfcreek Cub.

Dagen efter gick det en aning bättre och vi tog ett par snipor på jerk på förmiddagen. Dock hade jag en fin som följde efter min rekordsnabbt infiskade buster och högg precis vid båtkanten. Matte hörde ett plask, ett skrik och såg sen en fin gädda simma tillbaks där den kom ifrån på kanske 60-70 cm djup.. Vikten låg kanske på 5 kg och den ville inte hugga igen.

På kvällen provade vi lite amatörtrolling med jerkspöna och lyckades då lura upp 5 snipor. Att de stora inte vill!

Dagen efter trollade vi i Marmafjärden med Mattes mosters man, Anders, från Bollnäs. Men fisket där var inte heller någon sensation, jag fick två gäddor och en gös, Anders en gädda. Vi hade dock en del pill vi missade.

Avslutade dagen med lite jerk, vilket resulterade i ett brutalt hugg i en grund vik, plus en bortkastad Pig i ett PO... Så kan det gå.

Kommer väl fiskerapporter här efter varje tur vi gör! Håll koll lite då å då.. ;)

/ Pontus, Team Hajmat

Hallååååå...

Jobbar vidare på designen! Kan slänga upp en bild för att ha nånting.